Cezayir kökenli, Fransa’da doğmuş genç bir başörtülü kadının düşünceleri ve tanıklığı.

Bu kadın, geçmişin bize bugünü daha iyi anlamamıza yardımcı olduğunu ve mevcut durumumuzu aydınlattığını düşündüğü için, Fransa ile Cezayir arasında gerçekleşen bazı önemli olayları hatırlatarak başlamak istiyor.

1827 Nisan. Fransa, Cezayir’e ödemesi gereken bir borcu reddediyor. Cezayir’i ziyaret eden Fransız konsolosu, Cezayir valisine karşı saygısızlık yapıyor. Vali, konsolosu yelpazesiyle uçurarak cezalandırmaya karar veriyor. Üç yıl sonra, Fransa bu olayı bir bahane olarak kullanarak Cezayir’i sömürgeleştirmeye başlıyor. Bu sömürgeleşme, 132 uzun yıl sürüyor ve bu süre zarfında Cezayir halkı sayısız adaletsizlik ve vahşete maruz kalıyor. Bunların bazıları bugün hala Fransız devleti tarafından inkar ediliyor. Bunların arasında, sivil nüfusu kontrol altına almak için Fransız ordusunun 5. Bürosu tarafından yürütülen psikolojik savaş da vardı. Bunun temel bir unsuru, Cezayirli Müslüman kadınların başörtülerini çıkarmalarıydı. Aslında 5. Büro, kadınların Cezayir toplumunun direncini yok etme ve dağıtma yolunda bir kapı olduğunu biliyordu. Planını gerçekleştirmek için 5. Büro, bir dizi strateji kullandı, bunlar arasında,

– “EMSI” (gezici hemşireler ve sosyal hizmet ekipleri) ve “Fondation du Mouvement de Solidarité Féminine” (Kadın Dayanışma Hareketi Vakfı) ile yapılan sızma görevleri, yerel geleneklerin “kurbanları” olarak görülen kadınlarla buluşmaya gitmesi,

– Bazıları senaryolaştırılmış olan kamuoyu önünde başörtüsü çıkarma gösterileri,

– Kadınları başörtülerini çıkarmaya teşvik eden propaganda afişleri; diğer bir deyişle, hayırseverlik ve “kurtuluş” kisvesi altında, Fransa, Cezayir toplumunun omurgası olan Müslüman kadınları etkilemek için önemli miktarda harcanan paralar.

Kadın, değerlerini ve adetlerini benimseyerek işgalciyle aynı safta yer alırsa bütün toplum da onu takip eder ve bu, sömürgecinin iktidarda kalmasını sağlardı. Başörtüsü, Cezayirli ve Avrupalı halklar arasında bir engeldi. Cezayirli kadınlar başörtüsü taktıkça, sömürgeciler için ulaşılmazdılar ve böylece Cezayir toplumu tamamen evcilleştirilemezdi.

Bugün, Fransa hala Müslüman kadınların başörtülerini çıkarmak istiyor, ancak bunu farklı bir şekilde yapıyor. Buna daha sonra geri döneceğiz. Şimdilik, diğer tarihi gerçeklere geçelim. Fransa, aralarında ortak bir sömürge tarihi paylaştığı Afrika’dan gelenler de dahil olmak üzere, birkaç göç dalgası yaşadı. İlk Cezayirli göçmenler zaten ayrımcılık ve ayrışma ile karşı karşıya kaldılar. İşe giderken özel bir sokağa çıkma yasağına uymak zorundaydılar, kabiliyetlerine uygun işler bulamadılar ve ırkçılık acısını çektiler. Diğer milliyetlerden göçmenlerle birlikte, sefalet içinde yaşadıkları gecekondu mahallelerine park edildiler. Zamanla, bu gecekondu mahalleleri yerini banliyölere, teneke kulübeler ise apartman blokları ve yüksek binalara bıraktı… Gecekondu mahallelerinin formu evrim geçirse de, öz aynı kaldı. Bazı banliyöler, çoğunlukla göçmenlerin yaşadığı ve tehlikeli koşullar ile ayrımcılıktan muzdarip olduğu yerlerdi. Bu koşullar, nesiller boyu reddedilmiş bir ortamda bir aidiyet hissi buldukları için birçok genci suçluluğa itmektedir.

Halkın hayal gücünde, Fransa zarafet, lüks, incelik, romantizmin ürünüdür… Ama –açığa vurmak istemediğimiz– gerçeklerde, iki Fransa vardır. İlk Fransa, bu ülkede yaşamanın tam avantajını elde edendir. Diğer taraftan, ikinci Fransa, neredeyse sürekli olarak açık veya dolaylı ayrımcılıktan muzdarip olanıdır. Bu denemenin yazarı genç kadın, görmezden gelinen ve “Karcher ile temizlenmek istenen” ikinci Fransa’nın bir parçasıdır. Bu sözler, dezavantajlı mahallelerde yaşayan gençlere karşı (o dönem Başbakanı) Nicolas Sarkozy’nin sözlerini alıntılıyor.

Banliyöleri kemiren ve mücadele edilmesi gereken suçluluğu savunmaktan uzak, zaten aşağılanmış hisseden bir nüfusu aşağılamak, kökenini zamanın gecekondu mahallelerinden alan banliyölerin kızgın vaziyetine yardımcı olmayacak. Aksine bu, daha fazla suç ve daha fazla şiddete yol açacaktır.

Bu genç başörtülü kadın da ayrımcılığa uğradı ve işte birkaç örnek. Bir süpermarkete alışveriş yapmak için yürürken, bir bisikletli kadın ona seslenip “Nereden geldiysen oraya geri dön!” diye bağırdı. Ah.

Belçika’dan tanımadığı biri, ona sosyal medyadan ulaşıp Afrika’ya geri dönmesini, bunun bir diplomatik talep olduğunu ve bunun onun için savaşmaktan daha iyi bir seçenek olduğunu söyledi. Ah.

Staj arayışı içindeyken, başörtüsü nedeniyle başvurusunun kabul edilemeyeceği söylendi. Ah.

Fransa’da doğup büyümesine rağmen, birçok kişinin gözünde hala bir yabancı. Avrupalıların özelliklerine benzemediği, adı, kökeni, başörtüsü nedeniyle diğer “Fransız kadınlar” gibi değil. Tüm Fransızların bu ayrımcı görüşü paylaşmadığının da farkında. Ancak, hükümetin bir dereceye kadar İslamofobik olduğuna ve özellikle insanları etkileyerek başörtüsüne karşı bir savaş yürüttüğüne ikna olmuş durumda. Ve böyle düşünen tek kişi o değil. Aslında, 2021’de 13 ülkeden 36 STK, Fransa’da İslamofobiyi kökleştirdiği için BM’ye başvurdu. Fransa, BM tarafından birkaç kez kınandı. Ve yine de Fransa bunda defalarca kez ısrar ediyor.

Başkanlık seçimleri sırasında oyları kazanma umuduyla başörtüsü meselesini gündeme getirmek yaygınlaştı. İlkokul ve ortaokullarda zaten yasaklanmışken, üniversitelerde başörtüsünün yasaklanması veya kamusal alanlarda başörtüsünün yasaklanması gibi konuşmaları zaten duyduk. Kısacası, burada ve orada başörtüsünü yasaklamak…

Fransa’da başka öncelikler yok mu? Pedokriminalitenin yaygın olduğu ve “Pedoland” olarak adlandırıldığı, en az on çocuktan birinin ensest kurbanı olduğu, enflasyonun giderek daha fazla hane halkını tehlikeli durumlara sürüklediği bir ülkede? Fransız hükümetinin hevesi, bu belalardan kurtulmak için de aynı derecede güçlü bir şekilde uygulanmalı mı? Gerçek toplumsal sorunları çözme konusundaki başarısızlığıyla yüzleşen Fransa, hükümetin harekete geçtiği izlenimini vermek için çözülmesi daha kolay sorunlar yaratıyor. Başörtüsü hedef hattına giriyor ve işte birkaç örnek:

– Covid-19 krizinin ortasında, hükümet okul gezilerine çocukları eşlik eden başörtülü kadınların yasaklanması fikrini ortaya attı.

– Fransız eğitim sistemi öğretmen eksikliği nedeniyle krizdeyken ve birçok öğrenci zorbalığa uğrarken, hükümet okullarda abayanın yasaklanmasına karar verdi. Doğal olarak, Kuzey Afrikalı veya Siyah kökenli genç kızlar, eğitim personeli kıyafetlerinin kendi zevklerine göre fazla bol olduğunu düşünürse daha fazla hedef haline geleceklerdi.

Bu anti-eşarp propagandası, Fransız halkı için etkisiz kalmıyor. Aslında, CSA enstitüsünün CNEWS için 2022’de yaptığı bir ankete göre, Fransız katılımcıların %61’i kamusal alanlarda başörtüsünün yasaklanmasından yana.

Başörtüsüne karşı siyasi mücadele, propaganda… Bu, Fransız Cezayir’i sömürgeleştirirken 5. Büro’nun bazı eylemlerini hatırlatmıyor mu? Tarih aynı damardan devam ediyor. Fransız devleti, sömürgeleştirdiği bir ülkede başörtülü kadınları kabul etmedi, kendi topraklarında hiç söz konusu olamaz. Bu, bir noktada Fransa’nın başörtüsüne olan takıntısını açıklıyor.

“Liberté, égalité, fraternité” (Özgürlük, eşitlik, kardeşlik)  mottosu ve “laïcité” (laiklik) kavramı yanlış anlaşılmamalıdır. Bu terimlerin arkasında bütün bir Fransız felsefesi vardır. Mottosuna göre, Fransa sadece herhangi bir özgürlüğü değil, ancak ülkenin değerlerine uygun olan özgürlüğü savunur ve ortaya çıktığı üzere, başörtüsü bu özgürlüğün tam zıddıdır. Aslında, Fransa başörtüsünü kadınların baskılanması olarak görüyor, bu da Fransız özgürlüğüne aykırı. İslami bir bakış açısından, başörtüsü bir tevazu ve farklılık biçimidir. “Laiklik” söz konusu olduğunda, Fransız mottosu bazı yerlerde dininizi göstermemeniz gerektiğini ima eder. Sonuç olarak, dikkat çekici dini semboller, özellikle de kadının Müslüman olduğunu belirten başörtüsü, Fransa’da rahatsız edici olabilir.

Fransız hükümetinin amacı, Müslüman kadınların topluma daha iyi entegre olmaları karşılığında başörtüsünü terk etmelerini teşvik etmektir. Amacı bunu ve laiklik kisvesi altında, devlet birçok yerde başörtülü kadınları yasaklayarak Müslüman kadınların çeşitli kararlar almalarına sebep olmaktır, örneğin,
– Fransa’da başörtülü kadın olarak yaşamanın kolay olmadığını bildikleri için, isteseler bile başörtüsü takmama kararı.
– İlkokul ve ortaokullar ile birçok iş yerinde yasak olduğu gibi, yasak olan yerlerde isteksizce çıkarmak üzere başörtüsü takma kararı.
– Başörtüsü takma ve çıkarmama kararı. Bu durumda, yaşadıkları şehre bağlı olarak yıllar boyunca sadece artan kısıtlamalar nedeniyle eğitim ve profesyonel yaşama erişimde zorluklar yaşayabilirler. Seçenekleri daha da sınırlı hale geldikçe, ellerinden gelenin en iyisini yapmaya çalışırlar. Başörtülüyken becerilerine uygun bir iş bulma ayrıcalığına sahip azınlıktan biri olmadıkları sürece, başvuruları çok sık reddedilir. Hedeflerine uymayan alt nitelikli sektörlerde çalışmaya zorlanırlar, kendi işlerini yapmaya çalışırlar (bu her zaman sonuç vermeyebilir) ya da işsiz kalırlar…

Kısacası, özgürlüğün öncüsü olduğunu iddia eden bir ülkede, hükümet başörtülü kadınların özgürlüğünü kısıtlıyor. Bu çelişkili değil mi? Onların hayatını zorlaştırma, onları başörtülerini çıkarmaya ve inançlarını terk etmeye zorlama konusunda ısrarcı bir arzu var.
Bu kadınlar, Fransa’nın üzerlerine yüklediği psikolojik şiddete karşı sürekli bir mücadele içindeler. Bu, sadece böyle bir ülkede yaşayan başörtülü kadınların anlayabileceği bir acı.

Ya da,

Yükseköğrenimlerini başörtüsü nedeniyle bulamadıkları bir staj yüzünden yarıda kesmek zorunda kalan tüm o kişiler.

Başörtüsü nedeniyle iş görüşmelerinden gözyaşları içinde ayrılan tüm o kişiler.

Projelerle dolup taşan ancak erişimleri reddedilen tüm o kişiler.

Başka yerlerde kabul edilmedikleri için düşük nitelikli işlerde çalışmaya karar veren tüm o kişiler.

Tek başına anne olan ve çocuklarına bakabilmek için isteksizce başörtülerini çıkarmak zorunda kalan tüm o kişiler.

Alışveriş yaparken sürekli olarak dikizlenen tüm o kişiler.
Baskıya dayanamayıp başörtülerini çıkaran tüm o kişiler.
Ayrımcılıktan bıkkın olarak Fransa’yı terk eden tüm o kişiler.
 
Fransa’yı terk etmek isteyip henüz kalıcı bir çözüm bulamayan tüm o kişiler.
 
Başörtülü olmak ve ikinci Fransa’ya ait olmak çifte ceza haline geliyor. Bu satırları yazan genç kadın, örüntülerin tekrar ettiğini görüyor, zorlukların biriktiğini hissediyor, umudun yavaş yavaş kaybolduğunu hissediyor. Kuzey Afrikalı yüzüyle gururlu olan o kadın, Fransa’nın onu olduğu gibi asla kabul etmeyeceğini kabullenmiş durumda. O, kimliğiyle kriz yaşayan ve nereye ait olduğunu merak eden ikinci Fransa’dan birçok kişiden sadece biri. Onu küçümseyen bir Fransa ile onu kabul eden ama hala onu farklı bir Cezayirli, bir “göçmen” olarak gören bir anavatan arasında. İki kültür arasında sıkışıp kalmış, hiçbirine tam olarak uymayan bir durumda buluyor kendini. Sürekli olarak reddedilmesi ve başörtüsünü çıkardığı için saldırıya uğraması, sadece onun Fransa ile arasına bir duvar örülmesine hizmet ediyor. Doğduğu ve hayatının çoğunu geçirdiği ülkede giderek daha fazla bir yabancı gibi hissediyor.
Birçoklarından farklı olarak, başörtüsüne karşı mücadelenin artık Fransız devletinin kimliğinin ayrılmaz bir parçası olduğunu anlamış durumda. Bu devlet, kendini “başörtülü kadınları kurtarma” misyonunun liderlerinden biri olarak ilan etmiş, bu kadınları naif, kötüye kullanılan kurbanlar olarak aşağılamış. Ne saçmalık! Sadece başörtüsü taktığı için aklını mı yitirdi? Bu yüzden mi tercihleri hakkında daha az açık görüşlü olamaz?
 
Onun, Fransız devletine başörtüsü takmaktan mutlu olduğunu nasıl anlatabiliriz? Yani, hükümet sadece kendi felsefesinin kabul edilebilir olduğunu ve başka bir şekilde tatmin olamayacağımızı düşündüğünde? Fransız devletine, onun özgürlüklerini kısıtlayarak inançlarını terk etmeye zorlamanın psikolojik işkence olduğunu nasıl anlatabiliriz? Ama o, devletin bunu zaten bildiğinden şüphelenmiyor.
 
O, yorgun. Çatışmadan kaçınan bir mizaçla, neden asla kabul etmeyeceğini bildiği bir ülke için mücadele etmesi gerektiğini merak ediyor. Bu işkenceye değer mi? Yıllar geçtikçe, aleyhine olan kısıtlamaların çoğaldığını görüyor. İkinci Fransa’ya ait olduğu için her zaman ayrımcılığa uğrayacak ve damgalanacak. Öyleyse ne anlamı var? Başörtüsü taktığı gerekçesiyle hedeflerine uymayan işleri kabul etmeyi reddediyor. İnsanları rahatsız etmemek için genellikle kamuoyunun gözünden uzak kalmak zorunda olduğu işler bunlar. Veba kurbanı mı ki buna katlansın? Başörtüsü nedeniyle diğerlerinin sahip olduğu aynı ayrıcalıklardan yararlanamayan o kadın, gelişmiş bir ülke olan Fransa’da bir şekilde ikinci sınıf bir birey olarak kabul ediliyor. En azından kendisi böyle hissediyor ve daha fazlasını arzuluyor… O kadın.
 
Fransız devleti ona düşmanca davranıyor, ama o sabrediyor. Kendini geri çekiyor, başka bir yerde daha hoşgörülü bir yer bulmayı umuyor. Onu olduğu gibi kabul eden ve kıyafet tercihine karşı ayrımcılık yapmayan bir yer. Ambisyonlarını takdir eden ve başörtüsüne takılmadan başkalarına fayda sağlamak için çabalarını yoğunlaştırabileceği bir yer.
 
Hâlâ kendisine “nereden geldiysen oraya geri dön!” diye bağırıldığı sahneyi hatırlıyor. Endişelenmeye gerek yok. İlk fırsatını bulduğunda
Fransa’dan ayrılacak. Ve o ısrarla belirtiyor şimdi: Mutsuzluğunun kaynağı, Fransa’nın sandığı gibi başörtüsü değil, Fransa’da hâkim olan ayrımcı yasalar.

Dekorlar

Tarih bir algıyla birbirine eşitleniyor.

Ahmed Semih Özmekik 31.10.2024

Yol Arayışı Üzerine

İçinde bulunduğumuz halden memnun değiliz.

Talha Küçükkaya 02.05.2024

Çad

Çadlı birinin kendi ülkesinin tarihine tanıklığı.

Muhammed Adem Musa 26.02.2024

Suriyeliler Hakkında Bir Çağrı

Eğer bu rapor size ulaşmışsa burada yazan her şeyi zaten biliyorsunuz; bu rapor bir araştırma ya da bildirim raporu değil böylece…

25.02.2024

Dürüstlüğün Dereceleri

Gerçekten ne yaptığımız inancımızın zımnen belirtisidir. Çünkü yaptığımız her şey, bir sonuca ulaşmasa bile…

Ahmed Semih Özmekik 25.02.2024

Josef K.

Sakıncasız bir iyilik var, önce herkesin paydaşı olabildiği iddiasıyla başlıyor, sonra da herkes bu iyiye inanmaya başlıyor.

Ahmed Semih Özmekik 23.02.2024

İmkânsız Eşitlik

Bir kokuyu uzun bir süre almak, bir görüntüye eskiden beri bakmak, dünyaya aşina olmak, bir müziğin yalnızca bir müzik olduğunu…

Ahmed Semih Özmekik 23.02.2024

İstisnalardan Yapılma Kaide

Bir nişan taşıdığını düşünür mü herkes? Ya da kendisini yargılayamadığı için, acısına bile kendisini anlamsızlıkla götüren bir belirsizlik…

Ahmed Semih Özmekik 23.02.2024

İyinin İlkelliği

Kavrayabilme gücünün bir kavrayışın lehine işlediği düşünülmemeli. Örneğin, iyiyi anlayabilme gücünün insanı iyi yapacağı düşünülmemeli.

Ahmed Semih Özmekik 23.02.2024